Miten helvetissä minusta tuli feministi?

Katsoin videon jossa kysyttiin muutamilta julkisuuden henkilöiltä, miten helvetissä heistä tuli feministejä?

Hyviä kommentteja. Mietin, olenko minä feministi? Miten minusta tuli sellainen, jos olen? Miksi olen feministi?

Olenko minä feministi?
Olen kyllä. En ehkä niin kovaääninen tai totaalinen, mutta olen kuitenkin. Sellainen pehmeä feministi. Kannatan tasa-arvoa ärsyttävyyteen asti, enkä voi ymmärtää miksi mies on jotenkin parempi kuin nainen tai miksi vammainen olisi automaattisesti huonompi työntekijä kuin toinen.
Esimerkkejä riittää mutta eniten esillä oleva on naisten euro. Se on edelleen autamatta pienempi kuin miesten. Ja se johtunee osittain pienipalkkaisista töistä, jotka ovat naisvaltaisia edelleen.

Miten minusta tuli sellainen, jos olen?
Äiti. Äiti on minun idolini ja tiukka feministi. Hän ei ole koskaan tuputtanut minulle mitään. Ei uskontoa, uskonnottomuutta, feminismiä, mitään. Hän on vain keskustellut kanssani kuin aikuinen teinille, aikuinen aikuiselle. Olen saanut tilaisuuden kasvaa hyväksyvässä, mutta periaatteellisessa ympäristössä ja se on tehnyt minusta sellaisen kuin olen. Feministi. Muun muassa. Se on myös tenhyt minusta viherpiipertäjän ja vihreiden kannattajan. Siitäkös isälläni on sana sanottavana! :D Mutta minkäs teet. Kun on saanut etsiä itse omat mielipiteensä niin sitten siinä on se riski, että oma maailmankatsomus on hiukan erilainen. Toivon, että voin antaa omille lapsilleni saman. En halua syöttää ajatuksia heidän päähänsä, vaan haluan, että he keksivät ne ihan itse.

Miksi olen feministi?
No edellä on vastattu tähän jo moneen kertaan. Minä olen feministi, koska uskon tasa-arvoon. Kaikkeen tasa-arvoon. Olen sitä mieltä, ettei maailma voi kehittyä jos ei ole tasa-arvoa. Naisilla on maailmassa uskomaton voima ja potentiaali joka on käyttämättä kun mies istuu vallassa ja määrittelee naisen arvoa. Se on pöyristyttävää. Ja me emme täällä pohjoisessa tiedä puoliakaan siitä murheestä jota epätasa-arvo aiheuttaa maailmassa.
Me olemme täällä etuoikeutetussa asemassa, mutta emme kuitenkaan ideaalisessa maailmassa.

Olen siis feministi. Kiitos hyvän kasvatukseni. :)

Kommentit

Suositut tekstit